Friday, April 24, 2009

::Kambing Boer::

Salam,

Ternakan daging kambing. Antara baka popular adalah Boer dan Jamnapari. Boer rendah kolestrol.. teringat pesta "SHOWCASE MARDI'08"


Ini anak kambing boer



Ini surat beranak kambing nie.. :p



yang ini bapak kambing, cukup besar untuk dijual dan dijadikan baka..


mesin penimbang digital..


makanan tambahan yang dapat membantu menaikkan selera makan, membiak dan membesar.. semuanya dengan izin ALLAH




untuk maklumat lanjut boleh hubungi mardi kluang johor..
cuba contact Encik Norman Tukimin (pegawai mardi kluang) - 013-7265629

4 comments:

azhar shoib said...

hm..
brape anggaran hrga kambing2 ni bleh dijual??
kalo yg biasa ak dgr kambing ni harga dia da lebih kurg hrga sekor lembu..
ak pn da lupa r..
ade ke RM1000 sekor??

::abu iman:: said...

jual hidup-hidup ikut berat.. 2-3 tahun lps harga sekor dlm RM700-800 sekor, kalau kambing yang baka boer (besar, biasa org biakkan) boleh cecah dlm rm3000-rm3500 seko, yg besar ni mmg mahal ttp berbaloi sb subur n ready untuk dibiakkan. UPM-serdang da buat kajian n rasenya ada jual baka yg besar2.. try contact UPM, MARDI Serdang n MARDI Kluang. pendek kata harga ikut berat, kesuburan, kualiti n etc.. harga subjektif..

kalau ko nk murah ada caranya!! ko dapatkan permit import (AP) kambing untuk import anak2 kambing dari indonesia atau australia.. sampai m'sia ko gemukkan dan ko jual. kaedah ini sama mcm "fidlot lembu".. :) trik fidlot ko bleh baca kat cara posting fidlot lembu. trik sama je, beza saiz kandang n bbrape peara lain.. lembu fidlot pun dtg dri australia (baka brahman) n indonesia (baka bali)..

masalah duit ko jgn risau, yg penting ko da idea n ikhtiar.. duit atau modal bukan segalanya utk memulakan business, duit ibarat "mangkin di dalam campuran kimia yang membantu mempercepatkan proses tindak balas" .. :)

azhar shoib said...

oh..
byk ek ilmu ko ttg usahawan pertanian ni..
ko dpt dr mne ek??
cmne ko bleh g kursus2 ni??
ade sape2 yg g tau ke??

::abu iman:: said...

:) banyak lagi yang aq xtau.. Berkaitan ternakan kambing melaui bahan pembacaan dan lawatan-lawatan ke ekspo pertanian, lembu pun serupa yang bezanya aq pernah sediakan rancangan perniagaan untuk ternakan lembu secara fidlot.. ikan keli, aq melawat sendiri kolam ternakan ikan dan pembenihan ikan di parit jelutong, serai dan cacing aq hadiri kursus tajaan k-utech di muar.. kursus-kursus lain pernah join under INSKEN dan MARA melalui pusat tekno usahawan.. :)

di universiti peluang untuk ko timba ilmu sebanyak mungkin, xsemestinya dalam bidang kejuruteraan sahaja.. :) sebelum masuk tahun akhir, ko kena pastikan yang ko telah menguasai pelbagai bentuk soft-skill.. :) jika tidak ko tentu akan menyesal selepas grad..